Prijsvechter Ryanair wil meer doen om zakelijke reizigers in Europa aan zich te binden. Maar niet via grote vliegvelden als Londen Heathrow en Schiphol.
Dat stelt financieel directeur Howard Millar van de Ierse budgetmaatschappij tegenover zakenkrant The Financial Times. “Easyjet is ons twee jaar vooruit bij de productontwikkeling, maar je zult zien dat we die achterstand snel gaan goedmaken.”
Ryanair mikt op een forse groei van de passagiersaantallen, van 79,3 miljoen dit jaar tot 110 miljoen in 2019. De Ierse prijsvechter heeft naar eigen zeggen zo’n 20 tot 25 procent zakelijke reizigers, maar erkent dat concurrent easyJet heeft meer gedaan om zakelijke reizigers aan zich te binden.
Zakelijke markt Ryanair
Millar van Ryanair zint daarom op speciale service-deals voor zakelijke reizigers. Zo kunnen ondernemers vluchten met ingang van deze week direct boeken met creditcards van American Express. Daarnaast willen de Ieren meer investeren in mobiele applicaties en mogelijkheden tot snel boeken en het downloaden van boarding passes, voor zakelijke reizigers.
Belangrijk verschil tussen easyJet en Ryanair is dat eerstgenoemde wel op de grote Europese vliegvelden als Schiphol en Charles de Gaulle vliegt voor zakelijke reizigers, terwijl Ryanair mikt op kleine en middelgrote vliegvelden op de zakelijke markt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl